5. Zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej ? status istotny w okresie którego dotyczy zwrot podatku
Zasady oraz tryb zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej zostały uregulowane w ustawie z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. (Dz. U. z 2015.1340).
Z analizy przepisów tej ustawy wynika, że zwrot podatku przysługuje z tytułu zakupu oleju napędowego oznaczonego kodem CN 2710 19 41 do 2710 19 49 oraz kodem CN 3824 90 91 (art. 1 ustawy o zwrocie podatku) po spełnieniu warunków o charakterze podmiotowo przedmiotowym. Stosownie zaś do treści art. 3 ust. 1 i 2 ustawy o zwrocie podatku akcyzowego, podmiotem uprawnionym do wystąpienia o zwrot podatku jest producent rolny, za którego uważa się osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, będącą posiadaczem gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.
Zatem na gruncie ustawy o zwrocie podatku, producentem rolnym (art. 3 ust. 2) jest podmiot posiadający grunty rolne o powierzchni spełniającej definicję gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Za gospodarstwo rolne, zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 617 z późn. Zm.) Istotną kwestią sporną w zakresie ubiegania się o zwrot zapłaconego podatku jest aspekt posiadania statusu producenta rolnego na dzień złożenia wniosku o zwrot podatku. Rozstrzygające w tym zakresie zdaje się być orzecznictwo Sądów Administracyjnych. Jak wskazał w wyroku z dnia 29 listopada 2018 r. WSA w Olsztynie (I SA/Ol 563/18): ?wskazać należy, że przepisy prawa wprost nie odpowiadają na pytanie, czy producentem rolnym musi być podmiot nie tylko w okresie, za który występuje z wnioskiem o zwrot podatku, ale czy także na dzień złożenia wniosku. Zdaniem tut. Sądu, nie można powoływać się nie tylko na art. 4, ale także na art. 5 ustawy o zwrocie podatku.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 i 2 tej ustawy należy wskazać, że przepisy te regulują w istocie kilka zagadnień prawnych, tj.: 1) określa właściwość miejscową organu, którą w myśl tego przepisu wyznacza położenie gruntów rolnych, 2) wskazuje, że zwrot podatku może nastąpić wyłącznie na wniosek producenta rolnego, a także 3) zwrot podatku następuje w drodze decyzji (wydanej na podstawie k.p.a. – art. 2 ustawy o zwrocie podatku). W tym zakresie powołana regulacja nie budzi uzasadnionych wątpliwości. Mogące pojawiać się wątpliwości interpretacyjne są związane z wprowadzonym do tego przepisu wyrażeniem: „będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego”, z którego jak należałoby założyć niekiedy jest wywodzony obowiązek posiadania przez producenta rolnego gruntów rolnych w momencie składania wniosku o zwrot podatku. Co nie jest jednak trafnym poglądem, jak stwierdził NSA w ww. wyroku.
Z analizy przepisów ustawy o zwrocie podatku akcyzowego, a zwłaszcza wyżej już przywołanych art. 4, art. 5, art. 6 i art. 7 wynika bowiem, że procedowanie w zakresie zwrotu podatku jest poddane ścisłym regułom, trwającym kilka miesięcy. Podatnik nie może złożyć wniosku w dowolnym czasie. Wręcz musi odczekać kilka miesięcy po dokonaniu nabycia oleju napędowego, aby nie tylko uzyskać zwrot podatku, ale nawet złożyć wniosek. Skoro ustawodawca założył, że ubieganie się o zwrot podatku trwa nawet kilka miesięcy od daty nabycia oleju napędowego, to wyzbycie się gospodarstwa rolnego i utrata statusu producenta rolnego na moment złożenia wniosku, nie może determinować prawa do zwrotu podatku. Należy więc powtórzyć za Naczelnym Sądem Administracyjnym, że wyzbycie się posiadania gruntów rolnych przed terminem uprawniającym do złożenia wniosku, z uwagi na długotrwały proces jego zwrotu oraz cel wprowadzenia tej regulacji (częściowy zwrot poniesionych przez producenta rolnego wydatków z tytułu zakupu oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej), nie powinno stanowić przeszkody do złożenia wniosku o zwrot podatku o ile pozostałe warunki są spełnione.
Wykładając art. 5 ust. 1 ustawy o zwrocie podatku należy bowiem przyjąć, że wprowadzone w tym przepisie wyrażenia „będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego” odnosi się do określenia właściwości organu uprawnionego do rozpoznania wniosku, a nie zachowania prawa do złożenia wniosku.?
Powyższe oznacza, że istotnym w zakresie legitymacji do złożenia wniosku jest posiadanie określonego statusu w okresie, którego dotyczy wniosek, nie zaś w chwili jego składania. Należy jednak podkreślić, że powyższa kwestia jest przedmiotem rozbieżnej linii orzeczniczej.
Alan Lipnicki
Młodszy Konsultant podatkowy
alan.lipnicki@isp-modzelewski.pl
tel. (22) 517 30 60