Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 16/2019

 

 

OPODATKOWANIE AKCYZĄ WYROBÓW TYTONIOWYCH

 

1. Opodatkowanie papierosów z mieszanką ziół

W interpretacji indywidualnej z dnia 12 grudnia 2017 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.226.2017.1.MK) Organ zajmował się sprawą wnioskodawcy, który planował stworzenie produktu, który z założenia miałby pomóc w walce z nałogiem papierosowym. Produkt ów miałby kształt i wygląd standardowego papierosa, lecz wypełniony byłby mieszanką ziół takich jak: Bylica pospolita, Liście i kwiaty Dziewanny, Miodunka, Podbiał, Tymianek oraz Mięta Pieprzowa.
Nie zawierałby tytoniu, a co za tym idzie żadnych substancji uzależniających, ani psychoaktywnych (jedynie wykrztuśnych i wynika to z charakterystyki użytej mieszanki z wymienionych składników). Użycie produktu polegałoby na inhalacji żarzących się ziół technicznie podobnie jak standardowego papierosa mając na celu zastąpienie tego szkodliwego. We wniosku zapytano, czy opisywany produkt będzie podlegał opodatkowaniu akcyzą.
Organ wskazał, że zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN: papierosy; tytoń do palenia; cygara i cygaretki. W myśl ust. 2 a papierosy uznaje się 1) tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami, 2) tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej, 3) tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.
Do celów akcyzy, tytoń zrolowany, uznaje się za:
– dwa papierosy – w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 8 centymetrów, ale nie dłuższy niż 11 centymetrów;
– trzy papierosy – w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 11 centymetrów, ale nie dłuższy niż 14 centymetrów;
– cztery papierosy – w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 14 centymetrów, ale nie dłuższy niż 17 centymetrów;
– pięć papierosów – w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 17 centymetrów, ale nie dłuższy niż 20 centymetrów.
Za cygara lub cygaretki, biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się:
1)     tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,
2)     tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry
– jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.
Za tytoń do palenia uznaje się natomiast tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego oraz odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.
Mając powyższe na uwadze, w interpretacji Organ wskazał, że opisane we wniosku „papierosy z mieszanką ziół”, niezawierające tytoniu i przeznaczone jako środek pomocniczy dla osób chcących rzucić palenie stanowią wyroby akcyzowe o których mowa w art. 98 ust. 8 ustawy podlegające opodatkowaniu akcyzą. W uzasadnieniu podkreślono, że decydującą cechą wyrobu, skutkującą objęciem go podatkiem akcyzowym jest możliwość użycia do palenia bez konieczności jego dalszego przetworzenia, niezależnie od tego czy wyroby te zawierają w swoim składzie tytoń.
Podkreślono również, że wyłączenie z opodatkowania wyrobów niezawierających tytoniu wykorzystywanych wyłącznie w celach medycznych uzależnione jest od określenia czy wyroby te zawierają substancje, których spalanie i wdychanie powoduje naukowo uznane skutki medyczne o charakterze leczniczym lub zapobiegawczym tj. warunków które w analizowanej sprawie nie zachodzą.
W ocenie Organu, lecznicze działanie przedmiotowych wyrobów nie może jednak wynikać m.in. z subiektywnego przekonania sprzedawcy takich wyrobów, lecz powinno być odpowiednio zweryfikowane i udokumentowane przez właściwe w takich sprawach podmioty.
W rozpatrywanej sprawie organ nie znalazł zatem podstaw do uznania przedmiotowych papierosów jako wyrobów „zapobiegających” paleniu skoro ich przeznaczeniem jest właśnie palenie.
 

Agata Strocka
Konsultant podatkowy
Główny specjalista
w Dziale Audytu Podatkowego
agata.strocka@isp-modzelewski.pl
tel.: (22) 517 30 69