4. Korzystanie ze zwolnienia wyrobów węglowych od podatku akcyzowego ? zmienione zasady dokumentowania.
Na mocy ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy ? Prawo celne (dalej określanej jako: ?nowelizacja z 20 lipca 2018 r.?), do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa”), wprowadzone zostały zmiany obowiązujące od 1 stycznia 2019r., których przedmiotem jest m.in. uproszczenie dokumentowania sprzedaży zwolnionych od akcyzy wyrobów węglowych na terytorium kraju.
Do końca 2018r. warunkiem zwolnienia od podatku akcyzowego wyrobów węglowych w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju na rzecz finalnych nabywców węglowych było m.in. wystawienie przez pośredniczący podmiot węglowy dokumentu dostawy (lub też zastępującej go faktury) oraz uzyskanie na przedmiotowym dokumencie potwierdzenia odbioru owych wyrobów przez nabywcę, jak również sporządzanie kwartalnych zestawień wystawionych dokumentów dostawy (faktur zastępujących dokument dostawy) oraz przekazywanie jednego egzemplarza tego zestawienia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, którego dotyczyło zestawienie.
W wyniku nowelizacji, od 1 stycznia 2019 r. nastąpiła zmiana treści art. 31a ust.3 ustawy oraz dodanie przepisów art.31a ust. 3a-3g, w których określono nowe reguły stosowania zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych.
W ten sposób, w przypadku sprzedaży finalnym nabywcom węglowym, warunkiem zastosowania zwolnienia od akcyzy jest obecnie wystawienie przez sprzedawcę wyrobów węglowych faktury albo sporządzenie listy finalnych nabywców węglowych uprawnionych do odbioru deputatu węglowego oraz uzyskanie od finalnego nabywcy węglowego oświadczenia, że nabywane wyroby węglowe są przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy. Faktura powinna przy tym zawierać pozycję CN wyrobów węglowych oraz ich ilość wyrażoną w kilogramach, natomiast lista uprawnionych do odbioru deputatu węglowego, o której mowa w ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy, winna być sporządzana za okresy kwartalne i zawierać: imię i nazwisko, numer dowodu osobistego lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, a także numer PESEL finalnego nabywcy węglowego uprawnionego do odbioru deputatu węglowego.
Zamiast potwierdzenia odbioru wyrobów węglowych na dokumencie dostawy, nabywca powinien złożyć oświadczenie o przeznaczeniu nabywanych wyrobów węglowych, w którym wskazana powinna być ilość, rodzaj oraz przeznaczenie nabywanych wyrobów węglowych, a także data i miejsce złożenia tegoż oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie. Ponadto, treść oświadczenia zależy od formy pranej nabywcy. Jeśli jest on osobą prawną, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą ? w oświadczeniu powinna być podana jego nazwa, adres siedziby lub zamieszkania oraz NIP, gdy zaś nabywca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej oświadczenie winno obejmować jego- imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer dowodu osobistego lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz numer PESEL.
Zgodnie z dodanym do art.31a ustawy ust.3e, każdorazowo składane oświadczenie może być zastąpione oświadczeniem złożonym w okresowej umowie zawartej między sprzedawcą a finalnym nabywcą węglowym, które wywiera skutek jedynie w stosunku do nabywanych wyrobów węglowych w ilości wynikającej z tej umowy, pod warunkiem potwierdzenia każdej sprzedaży tych wyrobów fakturą.
Wszystkie wskazane wyżej dokumenty, zgodnie z art.31a ust.3f ustawy, powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone.
dr Joanna Kiszka
Starszy konsultant podatkowy
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50