4. Przetwarzanie powierzonych liści tytoniu a obowiązek prowadzenia ewidencji suszu tytoniowego.
Prowadzenie działalności w zakresie obrotu suszem tytoniowym podlega na gruncie ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa”) szczególnemu reżimowi prawnemu. Jednym z elementów tej regulacji jest obowiązek prowadzenia ewidencji suszu tytoniowego. Wątpliwości związane z jego realizacją były przedmiotem m.in. interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0111-KDIB3-3.4013.220.2018.1.MK.
Podatnik rozważający prowadzenie w dwóch wariantach, tj. jako pośredniczący podmiot tytoniowy i odpowiednio podmiot nie posiadający tego statusu, działalności polegającej na dosuszaniu liści tytoniowych i oddzielaniu żyły liściowej od blaszki liścia w ramach usług na rzecz składów podatkowych lub pośredniczących podmiotów tytoniowych, w warunkach gdy liście tytoniu będą mu powierzone do przeprowadzenia obróbki i po jej dokonaniu zwracane wraz z odpadami tego procesu, wystąpił o potwierdzenie w interpretacji indywidualnej swego stanowiska w kwestii m.in. podlegania obowiązkowi prowadzenia ewidencji przewidzianemu w art. 138g ust. 1 ustawy.
Podmiot ten był zdania, że bez względu na to, czy będzie miał status pośredniczącego podmiotu tytoniowego, czy takiego statusu nie będzie posiadał, w związku z otrzymaniem liści tytoniu lub suszu tytoniowego od pośredniczącego podmiotu tytoniowego czy składu podatkowego nie powstanie u niego obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym. Zawarty w art. 9b ustawy katalog czynności opodatkowanych akcyzą ma bowiem charakter zamknięty, a jedyna regulacja o zbliżonym do rozważanego zakresie, tj. przewidziane w art. 9b ust. 1 pkt 6 tejże ustawy opodatkowanie nabycia lub posiadania suszu tytoniowego przez inny podmiot niż prowadzący skład podatkowy, nie znajdzie w opisanej sytuacji zastosowania. Wprawdzie przy powierzeniu liści tytoniu i suszu tytoniowego w myśl ustawy ma miejsce sprzedaż suszu tytoniowego (choć powierzający nie przenosi na przetwarzającego własności liści i nie wystawia na jego rzecz faktury sprzedaży), a do kolejnej sprzedaży w rozumieniu ustawy dochodzi w chwili zwrotu suszu podmiotowi powierzającemu, to jednak w sytuacji Podatnika nie jest spełniony warunek mówiący o niemożności ustalenia podmiotu, który sprzedał (powierzył) liście tytoniu.
W związku z tym, że transport od podmiotu powierzającego do przetwarzającego będzie się odbywał z zachowaniem warunków procedury monitorowania transportu towarów wrażliwych, zarówno Podatnik, jak i organ podatkowy będzie dokładnie wiedział skąd susz tytoniowy do Podatnika tego trafił.
Na podstawie powyższego Podatnik przyjął, że skoro powierzenie należy traktować jako sprzedaż suszu tytoniowego, to, o ile będzie posiadać status pośredniczącego podmiotu tytoniowego, w konsekwencji będzie też zobowiązany ewidencjonować – na podstawie 138g ust. 2 pkt 1 lit a i d ustawy – ilości nabytego, przetworzonego i sprzedanego suszu tytoniowego. W swych ewidencjach powinien uwzględniać powierzony mu susz tytoniowy, na tych samych zasadach jakby był jego właścicielem.
Jeżeli natomiast Podatnik będzie przetwarzał liście tytoniu bez posiadania statusu pośredniczącego podmiotu tytoniowego, nie będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji suszu tytoniowego zgodnie z art. 138g ust. 1 ustawy.
W interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB3-3.4013.220.2018.1.MK. z 21 listopada 2018r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził prawidłowość kwalifikacji przyjętej przez Podatnika.
Organ wskazał m.in., że zgodnie z art. 138g ust.1 pkt 1 ustawy obowiązek prowadzenia ewidencji suszu tytoniowego odnosi się w szczególności do pośredniczących podmiotów tytoniowych, zatem posiadanie przez Podatnika owego statusu będzie jednoznaczne z powinnością ewidencjonowania ilości nabytego, przetworzonego, sprzedanego i zniszczonego (zutylizowanego) suszu tytoniowego. Jednocześnie Podatnik będzie wówczas uprawniony do posiadania suszu tytoniowego bez zapłaconej akcyzy i ani przekazanie (sprzedaż) Podatnikowi suszu tytoniowego przez inny pośredniczący podmiot tytoniowy lub skład podatkowy, ani też przetworzenie i ponowne przekazanie (sprzedaż) suszu tytoniowego podmiotom na rzecz których przetworzenia dokonano, nie będzie rodzić u Podatnika obowiązku podatkowego.
Gdy natomiast Podatnik nie będzie posiadać statusu pośredniczącego podmiotu tytoniowego, wówczas przekazanie mu suszu tytoniowego w celu jego przetworzenia, będzie sprzedażą w rozumieniu ustawy, co oznacza, że podmiot przekazujący Podatnikowi susz tytoniowy winien czynność tę opodatkować akcyzą, zaś Podatnik, zgodnie z zasadą jednokrotności opodatkowania, posiadając susz po jego przekazaniu (sprzedaży) nie będzie już objęty obowiązkiem podatkowym w związku z jego przetworzeniem (oddzieleniem blaszki liścia od żyły) i dalszym obrotem.
dr Joanna Kiszka
Starszy konsultant podatkowy
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50